Rynek flotowy w Polsce

mercedes

Rok 2020 ze względu na pandemię nie był dobry dla rynku flotowego w Polsce. Jednak można patrzeć optymistycznie w przyszłość, patrząc na wzrost zainteresowania sprzedażą i wynajmem, jaki odnotowuje się od początku 2021 roku. Jakie samochody kupuje się i wynajmuje najchętniej, a także jak popularność rynku flotowego przekłada się na emisję CO2?

Sprzedaż aut w Polsce w pierwszym półroczu 2021 roku

Firmy od początku 2021 roku znacznie chętniej kupowały samochody do swojej floty, niż w roku poprzednim. Można nawet powiedzieć, że sektor ten w obecnym roku ma się tak dobrze, jak przed pandemią. Odnotowuje się wzrost zainteresowania samochodami nawet o kilkadziesiąt procent. Wystarczy tylko zwrócić uwagę na nowe samochody – przedsiębiorstwa kupiły ich o *10% więcej niż w roku 2019.

Sektor nowych aut jest zresztą tym, który odbudowuje się najbardziej dynamicznie w roku po pandemii, jeśli chodzi o zainteresowanie, jakie wykazują nimi przedsiębiorstwa. W pierwszym półroczu 2021 roku odnotowano wzrost o nieco ponad *45% w porównaniu z rokiem poprzednim. Firmy zakupiły blisko 180 tys. nowych samochodów.

Klientów indywidualnych także interesowały nowe samochody osobowe – w pierwszym półroczu 2021 roku kupili ich o *12,5% więcej niż w roku 2020. Sumując sprzedaż nowych roczników, które kupiły przedsiębiorstwa i osoby fizyczne, odnotowano wzrost o *35,2% w porównaniu do roku poprzedniego. Klientami salonów częściej były wówczas przedsiębiorstwa (blisko 75% sprzedanych samochodów dla firm) niż klienci indywidualni.

mercedes e-klasa

Dobre perspektywy dla wynajmu długoterminowego

Ci, którzy na co dzień zajmują się odnajmowaniem samochodów, również mogą odetchnąć, patrząc na statystyki z pierwszej połowy 2021 roku. Wynajem długoterminowy w tym okresie wyraźnie zwyżkuje w porównaniu do roku 2020, o czym świadczy wzrost na poziomie *4,6%. Jako że branża Rent a Car w pierwszych dwóch kwartałach jest do przodu o *12,5%, porównując z rokiem ubiegłym, ogłoszenia motoryzacyjne także cieszą się większym zainteresowaniem.

Jak ma się sprzedaż samochodów używanych w 2021 roku?

Po samochody używane najczęściej sięgali w pierwszej połowie 2021 roku przeciętni zmotoryzowani, czyli klienci indywidualni. Osoby prywatne w dodatku chętniej kupowały na rynkach zagranicznych niż krajowych (do Polski trafiło w ten sposób *26,8% więcej aut z drugiej ręki niż w tym samym czasie w roku 2020). Warto też zaznaczyć, że pomimo odnotowanego wzrostu sprzedaży nowych samochodów, jednak zdecydowanie częściej osoby prywatne kupowały auta używane. Odnotowano dwukrotnie większą liczbę sprzedanych samochodów z drugiej ręki w porównaniu z nabytymi nowymi modelami w pierwszym półroczu 2021 roku.

Jak wzrost sprzedaży samochodów przekłada się na emisję CO2?

Zakup nowych samochodów osobowych spowodował, że średnio do atmosfery trafia o *6,3% więcej dwutlenku węgla (8 g/km) w porównaniu do roku ubiegłego. W pierwszej połowie 2021 roku odnotowano emisję CO2 na poziomie 134,3 g/km. Z kolei nabycie i użytkowanie aut dostawczych tego roku sprawiło, że emisja CO2 wynosiła 169,2 g/km. W przeliczeniu na procenty i porównując te wyniki do roku ubiegłego, wygenerowano w ten sposób więcej dwutlenku węgla o *5,7% (9,1 g/km).

Oceń!